Pagini

luni, 11 februarie 2008

Ză Gutter Press...sau scandalu’ la putere!

Este cel puţin deranjant, dacă nu chiar supărator faptul că omul nostru cel de toate zilele prezintă un interes tot mai scăzut pentru cultură. Ca să nu mai vorbim de curiozitatea redusă pentru informaţie cu care să îşi poată hrăni intelectul. Supărătoare şi totodată alarmante sunt audienţele mari ale emisiunilor gen Ciao TV, ce practic „rup gura târgului” şi sunt lider de audienţă pe segmentul în care sunt difuzate.

Presa de scandal este la mare cautare! E bine ştiut că ziarele si revistele de gen sunt cele mai citite publicaţii din România. Şi de ce ne-am mira, din moment ce fenomenul jurnalismului ”de scandal” a cuprins tot mapamondul? Fie că recunoastem, fie că nu, adevarul e că suntem voyeur-işti, mereu interesaţi de capra vecinului. Aşa zisa gutter press (engl.) vuieşte 24 din 24 despre vedetele „de carton” pe care tot noi le-am fabricat.

Vânate în permanenţă, starurile sunt de cele mai multe ori critice la adresa acestor publicaţii. Să luam un exemplu: eram prin anul 2003, când „marele” Andrei Gheorghe, vestitul realizator al emisiunii Lanţul Slăbiciunilor a fost prins de paparazzi fumând o ţigară de marijuana. Andrei, de data aceasta el însuşi „o verigă slabă”, a ajuns prin tribunale. Şi uite-aşa s-a pomenit cu acuzaţia pentru consum ilegal de droguri. Cu toate că a avut parte de publicitate - negativă, cazul a ţinut multă vreme prima pagină a ziarelor de scandal. Iar Andrei, deşi s-a simţit „hărţuit de colegii din mass media” a rămas în continuare în atenţia şi-n vizoru publicului românesc.

Motive pentru invazia presei de scandal? Unu la mană – cererea consumatorilor! Doi la mană – funcţia de divertisment primează celei de culturalizare. Că de’, parcă mai bine s-ar simţi românu dacă află vreo bârfă despre X sau Y decât să-şi bată capu’ cu o emisiune culturală. Concluzie? Publicul trebuie educat, e necesară crearea unor alternative în ceea ce priveşte divertismentul. Presa de scandal nu e decât un mod facil de a a-l distra pe individ.

Piaţa presei serioase pierde teren! Presa de scandal vinde, atrage ca un magnet. Şi totuşi, există mulţumim Celui de Sus, români care nu vor să înghită mizeriile ce le sunt băgate pe gât, la fel cum există publicaţii de calitate. La mai multe!

2 comentarii:

Carina spunea...

Dar ce te faci cand chiar presa si jurnalistii "de calitate" sunt implicati in cate un scandal? :D

Claudia Spridon spunea...

riscul meseriei, au fost mai multe cazuri in care publicatiile si jurnalistii "de calitate" au fost tarati prin noroi. ideea este ca boom-ul presei de scandal are o asemenea amploare (si nu numai la noi) incat cu greu mai poate fi eradicat...and i think we just have to live with it