Pagini

marți, 14 decembrie 2010

2010 - Ca pe vremea lu' Ceashca?

Citeam presa de dimineata si am vazut pe adevarul.ro articolul asta. Deci, zice acolo, traiul nostru cel de toate zilele din anul 2010 este similar cu cel din 1989. Evident, nu-mi aduc aminte prea bine cum era pe atunci, fiind doar un kinder mic mic de 3 ani, dar stiu ca bunici/ matusi/ vecini/ etc invoca destul de des sintagma: "Paai pe vremea lu Ceashca era asa...si asa...si asa...".

Revenind la articol, mi-a captat atentia in mod deosebit prin paragraful asta: "Datele din septembrie 2010 ale raportului Consumer Confidence, realizat de Nielsen, aratau ca, fata de anul trecut, consumatorii au facut economii la:
1) haine noi, comparativ cu media internationala de 57% din consumatori, reprezentand ponderea celor care au apelat la aceasta masura de criza
2) au „taiat" distractiile in oras (58%)
3) au amanat cumpararea de produse IT&C si telefoane (50%)
4) au redus factura la telefonie (48%)
5) aproape jumatate dintre romani (42%) au taiat concediul anual de pe lista de cheltuieli (comparativ cu 24% din persoanele chestionate la nivel global)
".

In concluzie, romanii simt drastic criza (Mircea Kivu, sociolog). Analizand paragraful de mai sus, mi-am dat seama ca ma incadrez si eu la cateva din cele cinci puncte.

1) --- nu se aplica - la fiecare salariu, o parte semnificativa din bani se duc pe haine si papuci (nota: papucii, in grai banatzan, sunt sandale, pantofi, botine, cizme, slapi, etc)
2) --- da si nu - ies mai rar, dar nu din cauza crizei, ci pentru ca am zile in care pur si simplu mi-e lene sa ies in oras la o beuta
3) --- se aplica - am un telefon naspa rau, vechi de 1 an si ceva; desi se strica pe zi ce trece, nu il voi schimba prea curand :-))
4) --- se aplica - am renuntat la abonament, am trecut pe cartela, foarte avantajoasa si ca pret si ca optiuni; totusi, raman fara credit exact atunci cand am nevoie mai mare de el 
5) --- da si nu - anul acesta am avut fix trei zile de concediu (during summertime), petrecute la mare cu  gasca; nu m-am dus prin strainatatzuri nu din lipsa banilor, ci pentru ca ma plictisesc daca un concediu tine mai mult de 1 saptamana :-(

Voi ce parere aveti? Chiar ne-am reintors pe vremurile lui Ceashca?

4 comentarii:

Anonim spunea...

Spuneai ca iesi mai rar, dar nu din cauza crizei. Un alt motiv de dupa 89 incoace a iesitului mai rar e acela ca s-au inmultit tentatiile. pe vremea lui Ceasca nu tu net, nu tu cablu cu atatea posturi Tv, nu tu nu tu computer.
Alexandra Manaila

Claudia Spridon spunea...

Alexandra,

ai dreptate. Imi povesteau ai mei ca pana in 1990 se puteau uita la televizor maximum 3 ore pe seara pentru ca doar atat tinea programul celor de la TVR. Si parca mai existau vreo 2 posturi - sarbi/croati...se prindeau in Banat :-)

Acum, cred ca as innebuni fara net si laptop, dar as putea trai linistita fara sa ies in oras la bere timp de 1 luna :-)

Anonim spunea...

Puna precizarea cu papucii din graiul banatenesc. Ma trezesc folosind cuvantul si minunandu-ma de ce Dumnezeu nu pricepe omul din fata mea. :)

Claudia Spridon spunea...

Paula,

Mi se intampla si mie frecvent! :-))
Dar asa m-am obisnuit si nu prea pot sa spun: "ma duc sa imi cumpar pantofi" :-))

Avem si noi ciudateniile noastre, ce-i drept!