Pagini

marți, 6 septembrie 2011

Ce-am mai facut prin luna august...

Va povesteam aici de Forumul Romania Juna (organizat de Liga Studentilor Romani in Strainatate), un eveniment remarcabil, in opinia mea. Impreuna cu alti 15 oameni extraordinari, am incercat sa definesc o directie a Romaniei pe termen scurt, mediu si lung pentru sistemul sanitar. Deloc simplu, as spune, luand in calcul starea actuala a sistemului mentionat, caruia nu i se acorda nici pe departe atentia cuvenita.

Ulterior evenimentului, mi s-a adresat de cateva ori intrebarea "Si puteti voi sa schimbati ceva?". Putem, normal ca putem! O sa vi se para ciudat, dar am gasit o serie de masuri constructive pe care ni le asumam si pe care le vom implementa in perioada urmatoare. Sigur ca sprijinul persoanelor/ institutiilor interesate sa contribuie intr-un fel sau altul la schimbarea unui sistem ce functioneaza pe "avarii" este binevenit si chiar indicat!

De asemenea, precizez ca m-am saturat de vocile nemultumite ce contesta evenimentele precum FRJ, dar care atunci cand vine vorba de pus umaru' la treaba, se fofileaza ori fac 10 pasi inapoi. Cu greu m-am abtinut sa nu scriu (macar pe blog) despre cum a fost, de fapt, la forum. Am citit / vizionat cam tot ce a aparut prin media dupa 12 august pe seama FRJ. Dar, fiind direct implicata, nu am vrut sa ma abat de la un principiu la care tin mult din punct de vedere profesional: obiectivitatea.

Prin urmare, nu intentionez sa intru in amanunte sau polemici pe acest subiect. Ce merita sa stiti este ca cei aproape 200 de invitati romani, veniti atat din tara, cat si din strainatate, au o experienta de-a dreptul de invidiat si stapanesc incredibil de bine domeniul in care lucreaza/ studiaza. Mai vreau sa stiti ca in cele trei zile de forum s-a lucrat intr-un ritm nebun, iar rezultatele prezentate la concluziile preliminare si la cele finale pe mine personal m-au uimit - idei de proiecte, optimism, entuziasm. Probabil ca asa se intampla atunci cand pui laolalta oameni pasionati de ceea ce fac! A fost creionata o altfel de Romanie, in care toti am vrea sa traim.

Nota: Veti putea vedea un prim rezultat al muncii noastre zilele astea, cand va fi publicat raportul Forumului Romania Juna.

Fonduri structurale europene? Da!
O problema identificata de toate grupurile de expertiza de la FRJ a fost rata mica de absorbtie a fondurilor sturcturale. Proiectul la care am participat la sfarsitul lunii august a venit la fix, pentru ca am reusit sa imi imbunatatesc cunostintele cu privire la modalitatile de accesare a controversatelor fonduri europene. Seminarul de informare pentru jurnalisti sustinut de Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri m-a facut sa inteleg de ce multi se impiedica pe drum si renunta sa mai acceseze bani europeni.

Drumul parcurs de proiecte este unul sinuos - aprobare (hartogarie multa), implementare (cea mai dificila etapa), corectiile financiare (majoritatea proiectelor sufera asemenea corectii) si in final, monitorizare pentru 3 - 5 ani (exista un mare risc ca banii sa fie retrasi in conditiile in care proiectul nu-si dovedeste sustenabilitatea) . Nu pot decat sa ii felicit pe cei care au beneficiat de fonduri structurale pana acum!

Era un mit - acela ca informatia referitoare la apelurile (open call-urile) pe diverse operatiuni/ axe prioritare din Programele Operationale nu este transparenta. Ei bine, nu e chiar asa. Ea exista, e cat se poate de publica, doar ca se pierde intr-un hatis de informatii pe care cei neavizati nu le inteleg pe deplin. Efortul merita insa, motiv pentru care promit sa scriu un post amplu despre accesarea fondurilor structurale prin intermediul Programului Operational POS CCE (Minind). E pacat sa nu le accesati atata timp cat detineti experienta si rabdarea necesare!

Happy birthday to me!
Ah, si tot prin luna august a mai existat un eveniment destul de important. Am implinit un sfert de secol!

2 comentarii:

Georgiana Cosoveanu spunea...

Frumos, interesant si captivant!
Multumesc,
Georgiana Cosoveanu

P.S. La Multi Ani!

Claudia Spridon spunea...

Multumesc Georgiana, atat pentru aprecieri, cat si pentru urarea facuta! Sa ne vedem cu bine, la fel de entuziasti si motivati cum am fost si pana acum. Noi iti multumim tie pentru tot sprijinul pe care ni-l acorzi si pentru increderea pe care o ai in noi, GE SANA. :-)